Znajdziesz tu notatki z mojego życia w Italii. Dowiesz się, jak poznaję Włochy podczas wędrówek po jej ziemi oraz
w kontakcie z kulturą, literaturą i z wszystkim co włoskie. Opisuję swoje wrażenia z podróży bliższych i dalszych.
Piszę o tym co mnie zaciekawiło, zatrzymało uwagę, skłoniło do refleksji. Zapraszam.

piątek, 6 czerwca 2014

Wyprawa do Le Cascate del Serio

Valle Seriana  uznawana jest  za najbardziej uprzemysłowioną dolinę masywu Orobie  położonego  na północ od Bergamo. Zniekształconej i okaleczonej przez cywilizację Dolinie Seriana  udało się jednak zachować okolice atrakcyjne turystycznie. Należy do nich rejon wodospadu  Le Cascate del Serio.

Informację na temat Le Cascate del Serio - najwyższego we Włoszech i drugiego w Europie wodospadu, znalazłam  przy okazji studiowania  mapki  turystycznej prowincji Bergamo. Zastanowiło, jak to możliwe, że w wyniszczonej przez przemysł Dolinie Seriana  znajduje się tak niezwykłe miejsce?

Aby przekonać się, jak to jest z tym wodospadem Cascate del Serio,  w jeden z wolnych weekendów majowych  wyruszyliśmy na górską wspinaczkę  wzdłuż  rzeki Serio. Pogoda była niepewna, niebo często przesłaniały chmury, ale nie zniechęciło to nas. Rozpoczęliśmy od położonej wysoko w górach miejscowości Valbondione otoczonej górskimi piargami i lasami bukowymi.
Stąd górska ścieżka zaprowadziła do pasterskiej osady Maslana, położonej na wysokości 1168m n.p.m. Wioskę otaczały  zielone pastwiska częściowo jeszcze pokryte łatami śniegu. Żerowały tu kozice, obserwowaliśmy jak nadzwyczaj zwinnie przemieszczają się po stromych stokach na swoich cienkich raciczkach. Te znane z płochliwości zwierzęta pozwoliły zbliżyć się nam blisko, prezentowały okazałe poroża. Porozumiewały się między sobą charakterystycznym gwizdem. Uroczy i sielski krajobraz górski  niestety zakłócały linie wysokiego napięcia i ogromne metalowe konstrukcje.

Vale Seriana
Dalej zmierzaliśmy  ścieżką we  fragmencie pokrytą  wielką hałdą zmarzniętego i zbitego śniegu. Po pokonaniu przeszkody znaleźliśmy się nad rzeką przez, którą przeprowadzał średniowieczny kamienny most. Dalej ścieżka prowadziła na obszar  zwany Wielkie Głazy z widokiem na wodospad. My jednak  skierowaliśmy  się  w stronę przeciwną w kierunku na Osservatorio floro- faunistico. Odnaleźliśmy  skalisty  taras  z widokiem na strumień wody wypływający z wysokości ze skalistej szczeliny. Nie tak wyobrażałam sobie wodospad, coś tu nie pasowało? Rozczarowani i zawiedzeni  patrzyliśmy, jak  pośród tych kamiennych rumowisk skalnych woda ledwo sączyła się ze skały i zachodziliśmy w głowach, gdzie ten najwyższy w Europie wodospad?

Nie dawało mi to spokoju i zaczęłam szperać w necie  i co się okazało.

Do 1931 roku  wodospad spływał  naturalnie  zasilany  wodą  zbieraną z gór i z lodowca przez rzekę Serio. W 1932 roku u źródła rzeki  utworzono  sztuczne jezioro Barbellino i zbudowano zaporę, która powstrzymała naturalny  spływ wody z gór do rzeki Serio
Od 1969roku otworzono bariery na tamie, aby  na nowo ożywić piękno wodospadu. Od tego czasu 5 razy w roku upuszcza się rezerwy wody w sezonie letnim na jeziorze Barbellino. W te dni, przez pół godziny uwalniane są rezerwy wody i odbywają się spektakle, kiedy można podziwiać wodospad w pełnej krasie. W dół  wzgórza  spada 10 000 metrów  sześciennych wody. Wodospad położony jest na wysokości 1750 m n.p.m i ma trzykrotny uskok, w sumie dł. 315m.

Harmonogram  uwalniania rezerw wody( dzień i godzina) ustalany jest  na cały sezon letni. Zwykle jest to jedna niedziela w miesiącu od czerwca do października.

Najbliższe spektakle odbędą się: 22 czerwca, 19 lipca( pokaz nocny), 17 sierpnia,
21 września, 5 października.

Podaje link na oficjalną stronę na której jest podana data z godzina spektakli  uwalniania wody i podziwiania wodospadu del Serio- klik .

osada Maslana

kamienny most

Załączyłam film video z YouTube z Cascate del Serio na którym pokazany jest moment uwalniania rezerw  wody przez otworzenie barier na tamie jeziora  Barbelino.