Znajdziesz tu notatki z mojego życia w Italii. Dowiesz się, jak poznaję Włochy podczas wędrówek po jej ziemi oraz
w kontakcie z kulturą, literaturą i z wszystkim co włoskie. Opisuję swoje wrażenia z podróży bliższych i dalszych.
Piszę o tym co mnie zaciekawiło, zatrzymało uwagę, skłoniło do refleksji. Zapraszam.

niedziela, 25 stycznia 2015

Spektakularne momenty nad Lago di Garda


Podczas ostatniego zlodowacenia, około 11 tys. lat temu jęzor cofającego się lodowca wyżłobił  w alpejskich zboczach głęboką na 136 m i długą na 51,5 km rynnę i topniejąc wypełnił wodą. Powstał  akwen o postrzępionych i urwistych brzegach, wcinający się wąskim gardłem w Dolomity. Różnica wysokości między lustrem wody, a wierzchołkami gór  w akwenie to około 2000 m n.p.m.  
To krótka historia powstania pięknego, alpejskiego jeziora Garda, należącego do najpopularniejszych z wszystkich włoskich jezior. 

Lago di Garda jest rzeczywiście przepiękne i o jego  urokach  pisałam już wielokrotnie. Krajobraz  alpejskich szczytów wyłaniających się z jeziora urzeka urodą, a widoki są  piękne o każdej porze dnia i roku. Jednak są takie dni, kiedy jezioro i góry wyglądają  najpiękniej, a widoki są  wprost zniewalające i hipnotyzujące, wtedy najchętniej pozostaję w kontakcie z Lago di Garda.

 


Powietrze  w takie dni jest krystalicznie przejrzyste, a widoczność tak doskonała, że alpejskie szczyty  wydają się na wyciągnięcie ręki. To spektakularny moment  z pięknymi widokami na odległe, ośnieżone pasma górskie. To wprost niewiarygodne,  jak daleko i wyraźnie  widoczne są  wszystkie załamania sąsiadujących grani, ostre postrzępione krawędzie, ośnieżone grzbiety. Niebo jest przy tym błękitne i bezchmurne, a woda w jeziorze cudownie szmaragdowa.  

Takie dni  nie zdarzają się często, a doskonała widzialność trwa krótki czas, zazwyczaj kilka dni  podczas występowania dość znanego zjawiska tzw. inwersji pogodowej.  
Taka inwersja pogodowa panowała przez ostatnie dwa dni minionego  weekendu  i była okazją do podziwiania  fascynujących, przykuwających wzrok widoków na odległe szczyty Alp. Przy okazji estetycznych wrażeń zażyliśmy również  zdrowego dla ciała ruchu. Zdjęcia robiłam aparatem telefonicznym, więc nie są to wysokiej jakości fotki. Zdjęcia i wpis podzieliłam na dwa dni.
 
Dziś prezentuję dzień pierwszy inwersji pogodowej - minioną sobotę 24 stycznia 2015. Dzień był ciepły +13 stopni i bardzo słoneczny, niebo błękitne i bezchmurne. Woda w jeziorze lekko falowała i  wiał lekki i ciepły wiatr.



 




 


4 komentarze:

  1. Lago di Garda jest piękne ;) uwielbiam o każdej porze roku, dnia i nocy ;))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi gościć Ciebie Aniu, witam i zapraszam do odwiedzania:-)

      Usuń
  2. Ładne widoki, zachęcają do spacerów. Nigdy tam nie byłam ale słyszałam wiele razy no i oglądam zdjęcia znajomych, którzy jeżdżą tam bo pokochali tamte strony :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lago di Garda otoczone Alpami jest pięknym miejscem do wypoczynku wakacyjnego, bo zapewnia doskonałe warunki do uprawiania różnego rodzaju sportów wodnych i turystyki górskiej, to miejsce może podobać się tym, którzy kochają góry i tym, którzy lubią wypoczynek nad wodą. Ja wolę jezioro Garda poza sezonem.

      Usuń