poniedziałek, 10 lipca 2017

"Piramidi di Zone" malownicze twory natury

Cislano i kościółek San Giorgio stąd prowadzi szlak do rezerwatu "Piramidi di Zone"

Zabieram was dzisiaj do rezerwatu  natury przedziwnych tworów skalnych nazywanego „Piramidi di Zone”. Skupisko  spiczastych  iglic skalnych działa na wyobraźnię, obserwatorom  przyrody imponujące twory natury  przypominać mogą  gigantyczne kopce termitów, a miłośnikom sztuki  futurystyczną instalację artystyczną.

Pierwszego lipca  wracaliśmy  z lotniska Orio al Serio w Bergamo i tradycyjnie droga zaprowadziła nas nad jezioro Iseo.
Lago Iseo,  niewielkie alpejskie jezioro ma  trzy ciekawie usytuowane wyspy. Dwie mniejsze Isola San Paolo  i Isola di Loreto  flankują największą Monte Isola wynurzoną na  600 m wysokości.

Na górzystą wyspę Monte Isola pływają stateczki i promy z miejscowości Sulzano położonej na wschodnim wybrzeżu. Podziwianie uroków wyspy  może jednak  poczekać na inną okazję, co innego piramidy skalne z  oglądaniem, których należy spieszyć się i nie zwlekać. Twory bowiem  powstały na skutek eorozyjnego działania wody i z upływem czasu rozpadną się i zniszczeją, a za jakiś czas wszystko przepadnie.

Lago Iseo/ Isola di Loreto z średniowiecznym zamkiem

Za nim jednak ruszyliśmy na spotkanie imponujących wytworów natury  zażyliśmy  orzeźwiającej kąpieli  na plaży w  Marone i posililiśmy się w przydrożnym barze oferującym przepyszne  frito di mare.

kąpielisko w Marone
Riserva regionale  „Piramidi di Zone” położone jest na północ od Marone,  niedaleko górskiej miejscowości Cislano. Panowała tu miła i sielska  atmosfera, w parku spacerowała para z pieskiem, w barze kilka rodzin prowadziło ożywione rozmowy przerywane salwami śmiechu, a  dzieci bawiły na boisku. Otaczała nas przepiękna sceneria - zalesione stoki górskie, zielone doliny, przycupnięte w nich osady i widziany, jak z lotu ptaka, niebieski akwen  jeziora Iseo. Wszystko to razem  sprawiło, że ulegliśmy wrażeniu, przebywania  w  miejscu nieskażonym cywilizacją, gdzie wszyscy żyją szczęśliwie i długo.

Szlak pieszy do punktów widokowych na iglice skalne  prowadzi od sąsiadującego z parkiem kościółka San Giorgio. Wędrówka wąską ścieżką dostarcza niezapomnianych widoków na okolice. Po około 300 metrach marszu zobaczyliśmy w głębokich źlebach  skupisko malowniczych piramid skalnych z kapeluszami na szczycie. Trudno uwierzyć, jak to się dzieje, że olbrzymie otoczaki nie spadają z czubków kruchych ostańców.

Około 10 tys. lat temu  lodowiec przesuwając się pozostawił  zwały gliny a w niej zanurzone głazy. Z czasem woda opadowa  wyżłobiła w glinie źleby i powstały spiczaste iglice różnej wysokości  dźwigające na szczycie głazy skalne.

Przysiedliśmy na usytuowanej na wzgórzu ławce  by móc podziwiać  przepiękną panoramę na jezioro Iseo.
„Piramidi di Zone” to atrakcja dla miłośników natury, geologii, ale i dla aktywnego  turysty, który lubi wędrówki po górach i piękne widoki. Polecam.
                                         iglice z głazami na czubku