poniedziałek, 19 lutego 2024

"Eco" Marca Didou - sztuka współczesna w Turynie

 




Statua di Marc Didou-„Eco” 


Turyn skradł moje serce w zimą 2019 roku. Jednak, od czasu tamtej pamiętnej wizyty, myślę o Turynie bardzo ciepło. 


Na rzeźbę ECO natknęłam się przypadkowo na via Verdi. Był mroźny grudniowy dzień i czekaliśmy w długiej kolejce do Muzeum Kinematografii. Wychodziłam co jakiś czas z kolejki, żeby nie zmarznąć na kość, zaglądałam do różnych miejsc. Usytuowana obok Palazzo Nuovo, siedziby Uniwersytetu Turyńskiego, zaciekawiła  rzeźba przedstawiająca dwie bliźniacze głowy odwrócone względem siebie do góry nogami.  


Autorem ponad dwu metrowej rzeźby ECO jest  francuskiego pochodzenia współczesny artysta Marc Didou. Dzieło oddziaływuje emocjonalnie, lustrzane odbicia twarzy wyrażają krzyk, podkreśla to ułożenie dłoni wokół ust. 

Materiałem, jakim posłużył się artysta do wykonania rzeźby są ścinki stratygraficzne z recyklingu. Rzeźba jest współczesnym nośnikiem kultury o dużym znaczeniu symbolicznym. Położona  w otoczeniu starych zabytkowych zabudowań pełni rolę pomostu między przyszłością, a przeszłością. 


Rzeźba powstała w wyniku konkursu ogłoszonego w 2001 roku przez władzę miejskie Turynu na włączenie współczesnych dzieł sztuki  do przestrzeni publiczne.napotkana przeze mnie wśród zabytkowej architektury spowodowała, że wszystko co oglądałam nie zlało mi się w jedno.      


Czy rzeźba ECO wywarła na mnie  wrażenie? 

Czy dostrzegłam w niej walory estetyczne? 

Czy dostarczyła przyjemnych doznań ? 

Czy wydała mi się dziwaczna, a może mnie rozbawiła? 


Zaciekawiła mnie współczesna forma dzieła  i zainteresował temat. Poszukiwania wiedzy na temat ECO zaprowadziła, aż do starożytności. 

Inspiracją dla  współczesnego artysty była kamienna statua Meduzy przechowywana w Stambule w zbiorniku na wodę (Binbirdirek) zbudowanym w czasach rzymskich przez cesarza Konstantyna.


ECO kryje jeszcze jedną niesamowitą niespodziankę, żeby ją odkryć trzeba podejść bliżej pod samą rzeźbę. We wnętrzu posągu znajduje się oryginalny system wodny i można usłyszeć sugestywne dźwięki, przypominające szmer wody. W ten sposób artysta chciał przywołać zbieg dwóch rzek Dory i Padu przepływających przez Turyn.  



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz